Studiedag STEAM

9 mei 2025 of 17 oktober 2025 | van 9 uur tot 15 uur | Provinciehuis Leuven

Start je graag met STE(A)M in jouw klas maar mis je nog goed STE(A)M-materiaal? En krijg je liever nog wat extra tips om ermee aan de slag te gaan?

Kom naar één van onze studiedagen STE(A)M op 9 mei of 17 oktober en maak kennis met de STE(A)M-uitleendienst:

  • Ontdek de Steam-Boxen van brightbox zonne-energie, Lego Spike Essential (en Prime), computationeel denken en Vertical Farm.
  • Krijg creatieve tips om dit materiaal actief te gebruiken in je klas.
  • Leer over de werking van de STE(A)M-uitleendienst.
  • Leen het materiaal gratis en neem het meteen mee naar huis.

Deelnemen is gratis, inschrijven verplicht.

  • Schrijf ten laatste 28 april 2025 in voor de studiedag op 9 mei.
  • Schrijf ten laatste 3 oktober 2025 in voor de studiedag op 17 oktober.

Snel naar

Programma

  • 9 uur: onthaal met koffie
  • 9:30 uur:
    • Introductie STE(A)M BOX
    • Hoe werkt de uitleendienst?
  • 10 uur: workshop keuze 1
    • Brightbox Robotica, van micro:bit tot meesterwerk
    • Micro:bit spelkist
    • Brightbox computationeel denken
    • Elektriciteit & zonne-energie
    • Vertical Farm
    • Lego Spike Essential
    • Lego Spike Prime
  • 12 uur: gratis lunch + STE(A)M BOX markt
  • 13 uur: workshop keuze 2
    • Brightbox Robotica, van micro:bit tot meesterwerk
    • Micro:bit spelkist
    • Brightbox computationeel denken
    • Elektriciteit & zonne-energie
    • Vertical Farm
    • Lego Spike Essential
    • Lego Spike Prime
  • 15 uur: einde

Doelgroep

  • Leerkrachten van het basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs
  • Beleidsondersteuners
  • Directeurs
  • Andere geïnteresseerden

Inschrijven

Deelnemen is gratis, inschrijven verplicht:

Schrijf ten laatste 28 april 2025 in voor de studiedag op 9 mei.
Schrijf ten laatste 3 oktober 2025 in voor de studiedag op 17 oktober.

Details 7 workshops

1. Brightbox Robotica, van micro:bit tot meesterwerk

Ontdek de fascinerende wereld van robots. De nieuwe STE(A)M-box Robotica bevat micro:bits, grove shields, sensoren en actuatoren, waarmee jouw leerlingen unieke oplossingen bouwen voor alledaagse problemen. Zo krijgen ze op hun niveau programmeer- én ontwerpchallenges voorgeschoteld. Deze challenges worden bovendien via filmpjes gepresenteerd door échte computerwetenschappers.

Na deze sessie ken/kan je:

  • De basisprincipes van robotica.
  • Eenvoudige opdrachten uitvoeren met de micro:bit.
  • Sensoren en actuatoren gebruiken om robots op hun omgeving te laten reageren.
  • Een eenvoudige robot ontwerpen, bouwen en programmeren met behulp van blokcode.
  • Creatieve oplossingen bedenken voor de challenges die door onderzoekers worden gepresenteerd.
  • Leerlingen begeleiden in het proces van probleemoplossing en prototype-ontwikkeling met robotica.

 

2. Microbit spelkist (UCLL Techniek- en wetenschapsacademie - TWA)

Laat je leerlingen hun programmeertalent ontdekken en ontwikkelen dankzij de microbit, een microcomputer boordevol ingebouwde sensoren. Met de STEM spelkist microbit heb je alle materiaal in handen om spelletjes zoals schaar-steen-papier of een schattenjacht samen met je leerlingen innovatief te maken. Dankzij de lesfiches op maat en de voorgeprogrammeerde opdrachten, integreer je moeiteloos STEM in je lessen.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je:

  • Werken met kant-en-klare lesfiches om de micro:bit in de klas te gebruiken.
  • De micro:bit programmeren in de MakeCode-programmeeromgeving met behulp van blokken.
  • De verschillende sensoren op de micro:bit herkennen en gebruiken.

 

3. Brightbox computationeel denken (Brightlab)

Maak kennis met de concepten van computationeel denken en ga mee op proeverij doorheen praktijkvoorbeelden. We tonen een aantal concrete lesvoorbeelden, activiteiten en uitgewerkte projecten. Je merkt meteen dat er al best veel computationeel denken in je lessen zit. De Brightbox Computioneel denken geeft je leerlingen spelenderwijs de kans om de basisvaardigheden van computationeel denken onder de knie te krijgen: abstractie, decompositie, patroonherkenning en algoritme.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je:

  • De kernconcepten van computationeel denken.
  • De denkvaardigheden koppelen aan concrete lesopdrachten.
  • Didactische handvaten toepassen om de denkvaardigheden bij leerlingen te oefenen.
  • Het online naslagwerk over computationeel denken raadplegen.
  • Unplugged aan de slag met 4 spelletjes die elk een denkvaardigheid trainen bij de leerlingen.

 

4. Elektriciteit & zonne-energie (Brightlab)

In deze workshop geven we je al het nodige materiaal om met je leerlingen te experimenteren met elektriciteit en zonne-energie. Met de brightboxen elektriciteit en zonne-energie als tool, ga je tijdens de workshop meteen aan de slag. Van lampjes laten branden en propellers doen draaien tot ontdekken hoe een serie- en parallelschakeling in elkaar zit. Of een motor laten bewegen en stroom opwekken met zonne-energie, spanning meten met de multimeter en zelf een organische zonnecel maken.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je:

  • De basisprincipes van een stroomkring (lampjes laten branden, parallel- en serie schakeling, elektriciteit opwekken met een zonnecel, ...)
  • Leuke ideeën en projecten om de Brightboxen in te zetten in de klaspraktijk.
  • Een organische zonnecel maken.

 

5. Vertical Farm (STEM-support)

Ontdek de innovatieve Vertical Farm: een veelzijdige omgeving voor onderzoek over planten en klimaat in de klas. Laat je leerlingen hypothesen stellen, experimenten ontwerpen en de Arduino-code gebruiken in twee varianten: houten en metalen behuizingen. Dankzij de handleiding, hoef je als leerkracht geen programmeerwonder te zijn en ga je eenvoudig aan de slag met de Vertical Farm in je klas.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je …

  • Met de Vertical Farm werken.
  • Verschillende experimenten opstellen met planten.
  • Een verband zien tussen het miniklimaat in Vertical Farm en groot ecosysteem.
  • Volgens het proces van onderzoekend leren zelf experimenten met planten bedenken om onderzoeken uit te voeren met leerlingen.

 

6. Lego Spike Essential (TLG)

Ontdek de grenzeloze creativiteit van LEGO Spike Essential, het ultieme bouw- en programmeerplatform voor jonge makers. Teach Learn Growth (TLG) laat je leerlingen interactief de wereld van technologie en robotica verkennen met Lego. Met 5 modules, bestaande uit 8 lessen van 45 minuten maak je van elke les een boeiende uitdaging.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je:

  • Het technisch ontwerpproces verkennen, inclusief het definiëren van een probleem, brainstormen over oplossingen en het testen en verbeteren van prototypes.
  • Competenties ontwikkelen voor computationeel denken, waaronder het maken en wijzigen van sequenties, testen, fouten oplossen en herhalingen gebruiken.
  • De wetenschappelijke concepten van energie, energieoverdracht en botsing onderzoeken.
  • Mondelinge communicatievaardigheden verbeteren doordat leerlingen hun ervaringen met elkaar bespreken.
  • Deelnemen aan op verhalen gebaseerde probleemoplossing.
  • Sociaal-emotionele taalvaardigheden ontwikkelen door een belangrijk personage uit een verhaal te helpen een probleem op te lossen.

 

7. Lego Spike Prime (TLG)

Breng de STE(A)M-vaardigheden van jouw leerlingen tot leven met LEGO Spike Prime van Tech Learn Growth (TLG). Stimuleer je leerlingen om te bouwen, coderen en te innoveren. Met hun grenzeloze creativiteit bereid je ze voor op de toekomst van technologie en robotica.

Na het volgen van deze sessie ken/kan je:

  • Goede vragen stellen en problemen definiëren om mee aan de slag te gaan.
  • Modellen ontwikkelen en gebruiken door inzichten uit natuur en techniek toe te passen en deze te testen en bij te stellen.
  • Een onderzoek plannen en uitvoeren volgens de stappen in het onderzoeksproces.
  • Gegevens analyseren en interpreteren door middel van brede verkenning en vrije exploratie, en informatie beoordelen op basis van bestaande kennis.
  • Gebruikmaken van rekenen en computationeel denken door een plan van aanpak te maken, metingen en observaties te noteren en onderzoeksresultaten te verwerken in tabellen, grafieken of modellen.
  • Verklaringen bedenken en oplossingen uitwerken door resultaten te beoordelen en conclusies te trekken, en zo nodig stappen in het onderzoeksproces te herhalen.
  • Argumenteren op basis van bewijzen door het onderzoek te presenteren en op constructieve wijze ideeën te delen.

Contact

Elke werkdag van 8:30 tot 17:00 uur.

onderwijs [at] vlaamsbrabant.be

Antwoord binnen 2 werkdagen.

Info

 Waar

Provinciehuis

Provincieplein 1
3010 Leuven
België

Wanneer

tot
tot

Kanalen

Onderwijs en vorming

Prijs

Gratis

Extra info

In samenwerking met Edison netwerk

Inschrijven

  • Schrijf ten laatste 28 april 2025 in voor de studiedag op 9 mei.
  • Schrijf ten laatste 3 oktober 2025 in voor de studiedag op 17 oktober.
Persoonlijke gegevens
Keuze studiedag
Jouw gegevens verwerken we volgens de Europese Verordening Gegevensbescherming. Meer info vind je op www.vlaamsbrabant.be/privacy.